12 04

Jak získat nové klienty a vybudovat kvalitní značku kouče?

Lidé, kteří se pohybují v oblasti koučinku, jsou často obdařeni silnou empatií a schopností naslouchat druhým. Cítí naplnění při práci s lidmi a dělá jim radost, když vidí své klienty vzkvétat. Existuje řada lidí, kteří mají k profesi kouče přirozené vlohy, avšak nakonec neuspějí.

Nepodaří se jim získat dostatečné množství klientů, kteří je uživí. Často tedy odchází do původních profesí, jež jim zajistí stálý příjem a koučinku se věnují jen okrajově. Pokud to s koučinkem myslíte vážně a chcete skutečně uspět, přečtěte si dnešní článek.

Odpovězte si na otázku: „Kdo jsem a co nabízím?“

Když vedu začínající kouče jejich podnikáním, setkávám se s častým jevem, který je typický snad pro všechny začátečníky: strach z toho, že neví dost. I po absolvování školy koučů mají služebně mladší kolegové pocit, že vědí málo. Dovzdělávají se na kurzech a seminářích, kde se učí nejrůznější pokročilé techniky. Na dalším vzdělávání pochopitelně není nic špatného, avšak často se tak koučové podvědomě vyhýbají konfrontaci s prvním klientem. Na svých přednáškách a seminářích ráda říkám, že i ten nejzkušenější odborník v oboru měl svého prvního klienta. Zkuste tedy namísto věčného studia začít vytvářet svou osobní značku. Často od koučů slyším otázku: „Koučů je přece tolik, co když budu jen jeden/jedna z mnoha?“ Pokud i vám tato otázka podvědomě nedá spát, je třeba jít do akce. Odpovězte si tedy, jaké jsou vaše kvality, v čem je vaše služba jedinečná a co přesně nabízíte. Je to jen individuální konzultace, nebo se chcete věnovat i workshopům a seminářům? Co na nich budete předávat? Jaká je cena? Budete pak mít kvalitní základ, který vám pomůže se daleko lépe postavit za sebe a ztotožnit se s vašimi službami.

Co vaše služba přinese vašemu potenciálnímu klientovi?

Můžete mít za sebou certifikace a profesní a životní zkušenosti, avšak nejdůležitější je, abyste se zamysleli nad tím, jak jste VY prospěšní KLIENTOVI. Proč by měl za vaši službu zaplatit a proč právě vám? Co je hlavním přínosem vaší práce? Když jsem se sama před lety zamýšlela nad podobnou otázkou, došla jsem k následujícímu závěru. Mým hlavním přínosem je, že umím lidi provést náročnou životní situací (ať už se jedná o bolestný rozchod či ztrátu blízké osoby); učím je odvaze, síle a statečnosti; dokáži je dovést k tomu, aby žili pohodový, radostný a naplněný život. Také se se mnou naučí pracovat s emočními vlnami tak, aby jejich životy nebyly emocemi zahlcené. Dojde tak k uklidnění a větší stabilizaci člověka.  Že se všechna tato témata dají vyčíst v knihách? Ano, dají. Avšak jak klienti sami říkají, po přečtení knih změnu necítí. Vědí, že by měli nějak žít a dělat konkrétní věci, ale oni je necítí. A právě proto, že už tolik knih přečetli a výsledný pocit se nedostavuje, začnou hledat někoho, kdo je jejich životní cestou provede. To, co klienti hledají nejvíce, je pochopení a lidský přístup. Také je za mnou často přivádí potřeba po klidu, které se jim v běžném životě nedostává. Zaměřte se tedy na to, jak můžete klientovi prospět. Co pro něj můžete udělat, aby se cítil lépe? Přesně to pak ze sebe budete vyzařovat a pro potenciální klienty budete daleko víc magnetičtí. Budete je totiž přitahovat svým jedinečným příběhem a osobitostí.

Kdo přesně je váš klient?

Opět častá chyba, kdy lidé chtějí cílit na všechny. Nesnažte se o to ani vy. Všem nevyhovíte a akorát budete rozptylovat pozornost. Představte si tedy konkrétního klienta, kterého chcete oslovit. Kdo je člověk, který by měl zachytit vaše volání? Nezapomeňte si do této úvahy dát i pasáž o tom, že váš ideální klient si váží vaší práce a že peníze, které vám dává, vnímá jako investici. Peníze vám tedy dává rád a s úctou k vám. Ale zpět k otázce, kdo je váš klient? Pomohu vám svou úvahou, kterou se můžete inspirovat. Prožila jsem náročný rozvod, který mě sice dostal na kolena, avšak otevřely se mi zcela nové dveře v seberealizaci. Ani zde nebyla cesta jednoduchá. Z jistého a prestižního zaměstnání jsem najednou byla v divokých vodách podnikání a musela nějak přežít. Po svém boku jsem v té době neměla partnera, o kterého bych se mohla opřít. Nakonec se mi podařilo postavit se na nohy, svou sílu a energii jsem dala do práce a kvalitního vztahu a nyní cítím hluboké životní naplnění. A taková je i má klientka. Tedy žena, která podobnou životní bouří prochází. Nemá pevnou půdu pod nohama a potřebuje vedle sebe někoho, kdo jí v této nelehké životní situaci pomůže. Jaký klient je ten váš? Nemějte strach použít váš vlastní životní příběh k tomu, abyste si definovali ideální klientelu.

Začněte se sdílet

Jak jste na tom s důvěrou k lidem, které neznáte? A obzvlášť v případě, jedná-li se o něco intimního. Asi mi dáte zapravdu, že než se někomu začnete svěřovat, chcete dobře vědět, co je to za člověka. Pro vás jako kouče tedy platí, že je nutné začít s vaší klientelou sdílet kvalitní obsah. Možností dnes máte mnoho. Můžete využít Facebook, Youtube, osobní blog a také začít psát tematické články z oblasti osobního rozvoje. Tímto způsobem pak vytváříte kvalitní obsah pro vyhledávače a tím se usnadní i vaše cesta k potenciálnímu klientovi. Čím víc KVALITNÍHO a RELEVANTNÍHO obsahu sdílíte, tím víc roste povědomí o vás, vašich názorech a vašem koučovacím stylu. Pište o tom, jak pracujete, s čím se na vás klienti obracejí, jakými náročnými situacemi jste prošli vy sami. Rovněž vřele doporučuji investovat peníze do rétorických kurzů, abyste se naučili mluvit k publiku a na kameru. Také si rozšiřte své povědomí o využití online médií.  Je důležité, abyste měli alespoň základní znalosti o tom, jak fungují digitální média. První cesta potenciálního klienta k vám totiž vede přes vyhledávače. V dnešní době již nestačí mít pouze webové stránky, na kterých nabízíte své služby. Je třeba, abyste jako koučovací osobnost žili, a tudíž i tvořili. Tak si nejlépe získáte klienty, kteří o vás a vašich službách mluví, což je ten nejlepší marketing.

Vytrvejte

Máte pocit, že jste udělali všechno a stále žádný klient nepřichází? Má odpověď je jednoduchá: vytrvejte. Budování loajální klientely je běh na dlouhou trať, nikoli sprint. Pokud chcete vybudovat kvalitní značku, potřebujete zpravidla dva roky intenzivní a pravidelné práce, než nastane moment, kdy vás vaše práce plně uživí. Pochopitelně celý proces může zabrat i méně, avšak z mé zkušenosti jsou dva roky poctivé a pravidelné práce naprosté minimum. Máte pocit, že vaše články nikdo nečte? Vyhledejte si témata, která lidi zajímají a pište dál. To samé s Facebook Fanpage. Přispívejte relevantní příspěvky, komunikujte se svými fanoušky. Natáčejte krátká tematická videa, která budou obsahovat řešení nejčastějších otázek, které vaše potenciální klienty trápí. Buďte autentičtí, jedineční, avšak precizní a konsistentní. Pracujte na budování vaší osobní značky tak, jak nejlépe umíte. Nezapomínejte na pravidelnost, která by měla trvat minimálně jeden rok. Tedy jeden rok byste měli napsat dva články měsíčně na relevantní téma, jedno video měsíčně a komunikovat s vašimi fanoušky na Facebooku přibližně třikrát týdně. Pokud si přejete, aby byl váš koučovací byznys živý, musíte mu dát život vy.

Buďte autentičtí, ukažte to nejlepší, co ve vás je a pokud si nevíte rady, ráda se vám budu věnovat formou individuální konzultace zaměřené na rozvoj vašeho podnikání. Bude však zapotřebí odhodlání z vaší strany a skutečná chuť věnovat se profesi, která je životním posláním. Jakékoli dotazy ráda zodpovím prostřednictvím emailu uvedeného v kontaktním formuláři.

Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close